افسانه های تجربه کاربری؛ مردم در اینترنت مطالعه می‌کنند!

واقعیت این است که مردم تنها زمانی که به محتوایی علاقه‌مند باشند، کلمه به کلمه آن را در وب مطالعه می‌کنند. در بیشتر مواقع، آنها صفحات وب را برای یافتن کلمات کلیدی برجسته، عناوین معنادار، پاراگراف‌های کوتاه و لیست‌های قابل اسکن مرور می‌کنند. چون آنها عجله دارند تا به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنند، محتوای نامرتبط را نادیده می‌گیرند.

بنابراین، انتظار نداشته باشید که مردم محتوایی را که به نظر نمی‌رسد به راحتی قابل اسکن یا مرتبط باشد، مطالعه کنند. از این رو، باید از بلوک‌های متنی طولانی، دستورالعمل‌های غیرضروری، نوشتار تبلیغاتی و مکالمات بیهوده در وب اجتناب کرد.

کاربران چقدر کم مطالعه می‌کنند؟

در سال ۲۰۱۳، شرکت تحلیل‌گر Chartbeat با تحلیل وب‌سایت‌های Slate و دیگر وب‌سایت‌ها دریافت که بیشتر بازدیدکنندگان تنها حدود ۵۰-۶۰٪ از یک صفحه مقاله را پیمایش می‌کنند. جالب‌تر اینکه، به نظر می‌رسد هیچ ارتباطی بین اشتراک‌گذاری و پیمایش وجود ندارد؛ مردم مقالات شما را به راحتی بدون خواندن به اشتراک می‌گذارند.

رفتار مرور و اسکن که ما در مرور مواد آنلاین توسعه می‌دهیم، حتی بر روی چگونگی خواندن و فهم رمان‌ها و دیگر متون چاپی بلند مدت نیز تأثیر می‌گذارد. مطالعه ردیابی چشم جاکوب نیلسن در سال ۲۰۰۸ نشان داد که کمتر از ۲۰٪ محتوای متنی در یک صفحه وب معمولی واقعاً خوانده می‌شود.

در یک آزمون کاربردپذیری دیگر، نیلسن سبک‌های مختلف نگارش برای یک وب‌سایت را آزمایش کرد. نوشتار مختصر، قابل اسکن و عینی باعث بهبود کاربردپذیری به میزان ۱۲۴٪ شد. در یک مطالعه کاربردپذیری، جری مک‌گاورن دریافت که تنها ۱ نفر از هر ۱۵ کاربر می‌تواند قطعه خاصی از اطلاعات را که به صورت قابل اسکن در صفحه قرار نگرفته باشد، پیدا کند.

استیو کروگ در کتاب “مرا به فکر وادار نکن” ادعا می‌کند که یکی از مهم‌ترین حقایق درباره کاربران وب این است که آنها نمی‌خوانند، بلکه مرور می‌کنند.

اگر مردم اطلاعات دقیقی را که به آن علاقه‌مندند پیدا کنند، احتمالاً محتوای مرتبط را کلمه به کلمه می‌خوانند. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر مردم محتوایی را برای لذت مطالعه کنند، آن را به دقت بیشتری می‌خوانند و حتی در صفحه‌نمایش رایانه نیز خواندن برایشان آسان‌تر است. مطالعات نشان می‌دهد که خوانندگان روشمند وب معمولاً مرور نمی‌کنند، بلکه از بالا به پایین می‌خوانند.

صفحات با ساختار مناسب که برای خواندن سطحی طراحی شده‌اند، بیشتر احتمال دارد که مطالعه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *